Thursday 26 March 2015

Color Block, Transformasi Fesyen Masa Kini

     
    Shawl Rafhanah by Madeenda

    FESYEN warna kontra atau color block menyinari dunia fesyen. Bermula tahun 2014 merupakan gabungan warna terang pada penampilan dan aksesori seperti warna merah jambu dan kuning, hijau dan merah, biru dan oren serta pelbagai lagi gabungan berbeza.

    Biarpun sebelum ini fesyen warna kontra dilihat sebagai suatu yang pelik, kini tidak lagi kerana bukan sahaja menjadi kegilaan selebriti, malahan menjadi ikutan kerana pemilihan warna secara sesuka hati ini tidak memerlukan kita mengeluarkan belanja yang besar.

    Pada masa kini, ramai wanita yang semakin berani mengenakan fesyen dengan warna kontra tanpa mempedulikan lagi pandangan ortodoks mengenai perbezaan warna dalam berfesyen.

    Malah, warna-warna terang bermotifkan luar daripada kebiasaan ini sememangnya menangkap pandangan dan memberikan aura berganda yang memberikan gambaran bahawa si tukang gaya seorang yang bijak, sofistikated, berani dan pandai memancing tumpuan umum.

    Seperti mana corak dan rekaan pakaian, warna juga mengalami perubahan dan transformasi dari semasa ke semasa, sesuai dengan kematangan dan kemajuan pemikiran masyarakat masa kini. Yang sebenarnya mudah untuk menggayakan pakaian yang mempunyai warna kontra asalkan anda tahu teknik padanan rona yang sesuai.

    Aksesori yang digunakan juga boleh menimbulkan impak blocking atau kontra. Ia tidak semestinya pada pakaian malah jam, tas tangan, rantai leher atau gelang juga boleh digayakan dengan warna kontra dengan rona pada pakaian asalkan tidak terlihat padat dan berserabut.

    Jangan takut untuk melakukan percubaan kombinasi warna kerana dengan cara yang betul, ia mampu menghasilkan kelainan pada penampilan dan personaliti diri.

    Bagaimana menjadi penggaya color block yang menarik dan menawan? Ikuti beberapa tips dan perkongsian WOW dalam isu kali ini dan dapatkan juga pandangan umum mengenai fesyen color block masa kini.

    MEMILIH WARNA PAKAIAN

    1.  Kita boleh gayakan sesuatu pakaian tidak melebihi dari 3 warna. Untuk kelihatan lebih menarik dan ceria, gabungkan warna semula jadi seperti putih, coklat krim, kelabu mahupun hitam bersama warna-warna ceria seperti hijau pucuk pisang, biru muda, oren, kuning, jingga, peach, merah jambu mahupun merah. Gabungan ini mampu membuatkan anda nampak lebih ceria & muda.

    Namun yang demikian, jika anda tidak yakin bermain dengan warna, gayakan sahaja 1 warna seterusnya pakai aksesori seperti rantai, gelang mahupun tudung yang lebih menyerlah & warna-warna ceria.

    Contoh penggayaan yang sesuai: baju warna biru, seluar/skirt warna merah & tudung warna kuning atau gabungkan warna tudung merah & biru.

    2.  Jika anda ingin memakai baju bercorak bunga, abstrak dan sebagainya, padankan seluar/skirt corak kosong (plain) warna senada dengan baju. Perlu diingati, jangan sesekali memakai baju corak bunga, seluar & tudung juga bercorak. Apabila semua yang dipakai bercorak, ia hanya akan nampak berserabut. Ini harus di jauhi.
    Contoh penggayaan yang sesuai: baju corak bunga, seluar/skirt dan tudung corak kosong (plain) senada.

    3.  Anda juga boleh menggayakan corak kosong untuk baju, corak garisan lurus untuk seluar dan corak bunga untuk tudung.

    4.  Sebelum memilih warna pakaian, anda kena tahu bentuk tubuh badan terlebih dahulu. Tip berikut memandu anda memilih pakaian mengikut tubuh & warna kulit.


    MEMILIH WARNA PAKAIAN IKUT BENTUK BADAN

     

    1. Badan gempal dan tinggi

    Individu seperti ini sesuai menggayakan baju warna gelap seperti hitam, coklat gelap, biru gelap, hijau gelap kerana warna-warna ini mampu membuatkan anda kelihatan langsing.

    Serlahkan juga penampilan dengan corak bunga-bunga kecil. Untuk kelihatan ceria harus bijak bermain dengan warna. Awas, elakkan memakai pakaian warna terlalu terang dan corak bunga besar kerana ia akan menampakkan kegempalan anda.


    2. Badan kurus dan rendah

    Serlahkan penampilan anda dengan menggayakan warna baju yang lebih cerah dan corak bunga sedikit besar. Corak garis menegak sesuai dipakai supaya anda nampak lebih tinggi. Lengkapkan penampilan dengan memakai kasut tinggi wedges, ia mampu membantu menambahkan ketinggian dan pastinya anda akan kelihatan lebih elegan dan trendy!


    3. Badan kurus dan tinggi


    Anda sesuai memakai warna cerah seperti merah jambu, merah, kuning, oren, hijau, biru muda dan coklat serta boleh juga menggayakan corak melintang dan bunga baju yang besar supaya mengurangkan anda dilihat terlalu kurus. Corak melintang dan besar mampu memberi gambaran anda lebih berisi.

    No comments:

    Post a Comment