Wednesday 19 November 2014

5 STRATEGI PERNIAGAAN MELALUI INSTAGRAM

Assalamualaikum..

Instagram telah menjadi pujaan media sosial semenjak beberapa tahun lepas. Konsepnya mudah. Aplikasi ini membolehkan sesiapa sahaja menghasilkan foto digital yang menarik. Filter yang disediakan turut membolehkan foto yang biasa-biasa sahaja kelihatan unik dan professional. Orang ramai amat tertarik dengan aplikasi web ini yang mempunyai lebih daripada 100 juta pengguna. Bila sahaja terdapat sebegini ramai orang dalam satu-satu “tempat” sudah pasti ada peluang perniagaan yang menanti.Dengan Instagram, peluang yang ada bergantung kepada bagaimana usahawan tempatan memanfaatkan aplikasinya.


Faedah-faedah menggunakan Instagram

Instagram, sebagaimana jaringan sosial dan komuniti lain, merupakan audience yang bersedia menerima isi kandungan yang mantap. Dalam kes Instagram, minat yang menyatukan orang ramai adalah fotografi. Dalam perniagaan, pemasaran adalah tentang menarik perhatian pengguna yang sedia ada untuk mendapatkan pengikut (followers) baru. Ia bertujuan untuk menyedarkan orang ramai akan kewujudan jenama kamu dan membawa mereka dalam kitar jualan.
Ia bermula daripada penemuan, selanjutnya mewujudkan perhubungan, sehinggalah orang ramai mula membeli produk dan perkhidmatan kamu. Dengan berdasarkan kitaran ini, besar kemungkinan syarikat anda mampu memperkembangkan pengikut dalam Instagram.


INI MERUPAKAN LIMA TIPS INSTAGRAM UNTUK PERNIAGAAN TEMPATAN. 


  •  LIKE FOTO PELANGGAN SASARAN ANDA
Ungkapan lama – Kamu mendapat apa yang kamu beri (You get what you give) – adalah benar dalam banyak perkara dalam hidup. Ia merupakan mantra yang baik terutama sekali bagi perniagaan yang menggunakan media sosial. Satu daripada perkara terbaik yang boleh anda buat adalah dengan “like” foto-foto lain dalam Instagram. Meninggalkan “comment” merupakan satu lagi cara yang baik untuk menambah pengikut anda.

Jangan mengambil jalan pintas. Jika anda tidak melakukannya dengan ikhlas, anda mungkin dianggap sebagai spammer dan ini dengan cepat akan mendatangkan keburukan. Orang ramai pasti suka jika ada orang lain menyedari akan foto-foto mereka. Meninggalkan komen dan like foto-foto mereka membuatkan mereka senang hati. Lakukannya kepada orang yang menepati profil pelanggan anda dan sebahagian dari mereka kemungkinan akan mengikuti (follow) anda juga, yakni membina profail anda. 
  •   AMBIL GAMBAR DARIPADA SUDUT YANG UNIK
Memang banyak foto dalam Instagram; berbillion-billion. Amat sukar membuatkan foto anda menonjol. Dua aspek utama dalam fotografi adalah pengcahayaan dan sudut. Anda tahu bila terlebih pengcahayaan dalam bingkai dan bila tidak cukup pengcahayaan. Terdapat banyak perkara yang anda boleh buat dengan cahaya, tetapi kaedah cepat untuk membuatkan foto anda berlainan ialah dengan mengambil gambar daripada sudut yang unik.

Ambil gambar daripada kedudukan yang rendah dan ambillah gambar seperti bangunan, dinding dan orang ramai. Foto-foto begini akan menonjol dan mendapat banyak perhatian.

  •  GUNAKAN KAMERA TELEFON YANG BIASA
Instagram membolehkan anda mengambil foto dalam aplikasi tersebut. Ia bagus untuk tujuan mengambil gambar dan terus memuat naikkannya. Tetapi jika anda mahu lebih kawalan gunakan aplikasi kamera dalam telefon anda. Anda boleh menukar-nukar pengcahayaan, fokus, zoom dan beberapa aspek lain. Terdapat juga fungsi seperti burst untuk mengambil imej sesuatu yang bergerak. Buat masa ini anda mungkin lebih suka mengambil foto dengan aplikasi kamera berbanding dengan fungsi yang terdapat dalam Instagram.

  • AMBIL PERHATIAN TERHADAP LATAR BELAKANG
Kadangkala latar belakang foto anda lebih menarik berbanding dengan orang atau objek utama/hadapan. Semasa mengambil gambar ambil perhatian terhadap apa yang berlaku di latar belakang. Anda tidak mahu sekiranya ada sesorang mencuri-curi di belakang untuk photobomb yang boleh menjejaskan foto anda. Atau mungkin juga anda mahu aksi-aksi demikian berlaku. Walau apa pun, asalkan ianya menarik dan dapat memberi kamu atau jenama kamu lebih perhatian.

  • PENGGUNAAN HASHTAG YANG TIDAK BERSESUAIAN
Hashtag merupakan perkara penting dalam jaringan sosial. Dengan menggunakan hashtags dalam Instagram anda dapat mencari kumpulan yang mencari foto-foto berkenaan subjek yang spesifik, di kalangan audience yang ada. Gunakan 1 atau 2 hashtag yang boleh menghubungkan kepada perniagaan anda bagi setiap foto. Pilih hashtag yang popular. Carikan keseimbangan di antara kaitan (relevance) dan populariti.

Kesimpulan
Perniagaan tempatan boleh membina pengikut tempatan dalam Instagram. Anda boleh menarik perhatian pengunjung-pengunjung daripada luar kawasan Bandar anda dengan menunjukkan persekitaran menarik berdekatan lokasi anda.
Ambil foto-foto suasana kedai anda. Keluar dan ambil foto tempat-tempat utama di Bandar anda daripada sudut yang menarik. Ini semua adalah cara yang baik untuk membina pengikut Instagram anda, dan akan menggalakkan lebih ramai pelanggan datang berkunjung.

No comments:

Post a Comment