Assalamualaikum...
Kaedah pemasaran lama yang dipadukan dengan teknologi baru akan
memberikan hasil yang hebat. Google+, Vine, atau Twitter merupakan alat
pemasaran baru yang canggih, dan berkos rendah. Namun anda tidak harus
menumpukan perhatian terhadap kaedah yang baru sahaja. Beberapa kaedah
pemasaran lama juga tetap menarik dan berkesan.
Supaya lebih berkesan, cubalah kombinasi teknologi moden dengan trik
pemasaran lama. Berikut adalah beberapa tips pemasaran lama yang
terbukti sangat berkesan.
· Pemasaran Word-of-Mouth
Word-of-Mouth kekal sebagai alat pemasaran paling berkesan. Orang
lebih percayakan sahabat handai dan keluarga mereka. Berikan ganjaran
kepada pelanggan setia yang memperkenalkan orang-orang baru ke dalam
“keluarga” dan dorong pekerja anda untuk menyebarkan berita dalam
lingkungan pergaulan mereka.
Cara ini dapat meningkatkan jangkauan pelanggan anda melalui
pelaksanaan program referral dan senarai e-mail dalam media sosial anda.
· Hubungan Peribadi (Personal Connections)
Mewujudkan hubungan peribadi akan memberi kesan yang lebih baik.
Gunakan software yang dapat menjejaki tarikh lahir pelanggan dan hubungi
mereka dengan memberikan ucapan hari jadi melalui media sosial.
· Poskad
Kirimkan poskad kepada pelanggan anda sebagai tanda penghargaan atas
pembelian terakhir mereka, atau untuk memberitahu tentang program baru
yang mungkin menarik perhatian mereka. Kirimkan poskad kepada pelanggan
anda sebagai langkah wajib setiap kali mereka membuat pembelian/pesanan.
· Berkumpul Bersama (Come Together)
Jaringan tempatan tetap menjadi cara utama untuk mendapat pelanggan
setia. Media sosial amat sesuai untuk mempertahankan hubungan baik ini.
Tetapi ianya tidak sebaik dengan perjumpaan bersama pelanggan di lokasi
tempatan, petemuan persatuan peniaga, pameran industri dan sebagainya.
Sudah tentunya ini lebih baik daripada hanya memaparkan di laman
Facebook.
· Radio
TV merupakan media yang bagus, tetapi kos pengiklanannya sangat
tinggi. Namun, radio sejak dulu lagi tetap memiliki nilai tersendiri
dalam pengiklanan perniagaan kecil dan sederhana. Jangan batasi diri
anda dalam melakukan pengiklanan. Radio tempatan merupakan radio yang
paling berkesan menjangkau masyarakat di sesuatu di daerah.
Gabungkan kekuatan radio dan kekuatan komunikasi moden dengan membuat
podcast tentang industri anda, atau membuat podcast sendiri di mana
anda mengkongsikan nasihat melalui kepakaran anda.
No comments:
Post a Comment