Masyarakat Cina sememangnya begitu terkenal dengan kehebatan mereka dalam bidang perniagaan dan keusahawanan. Bukan hanya masyarakat Cina di negara kita, malah boleh dikatakan hampir di seluruh dunia kita dapat melihat masyarakat Cina memonopoli bidang perniagaan. Produk-produk yang terdapat di pasaran hari ini juga kebanyakkannya datang dari negara Tembok Besar itu termasuklah barang-barang keperluan rumah, tekstil dan pakaian, serta peralatan-peralatan IT terkini. Mereka juga mampu untuk menjadikan sesuatu perniagaan yang bermula hanya dengan kecil-kecilan menjadi lebih maju dan luas. Pendek kata, keistimewaan kaum Cina ini adalah daripada aspek strategi mereka menjalankan perniagaan tersebut. Hal ini turut menjadikan kaum Cina dipandang begitu tinggi kerana mereka mempunyai kemahiran yang tersendiri dalam menjalankan sesuatu perniagaan yang mereka ceburi.
Apabila dikaji secara mendalam, apa yang dapat dirumuskan adalah
kemahiran dalam perniagaan atau bisnes bukanlah suatu keistimewaan yang
hanya boleh didapati bagi sesuatu kaum. Tetapi kemahiran tersebut
sememangnya boleh dipelajari.
Pegangan Masyarakat Cina dalam Perniagaan
Masyarakat
Cina mempunyai pegangan yang tersendiri dalam usaha memajukan
perniagaan mereka. Pegangan mereka ini begitu kuat sehingga mereka akan
cuba melaksanakan segala apa yang termampu untuk mendapatkan hasil yang
lebih baik dalam bisnes yang dijalankan. Berikut merupakan tujuh
pegangan masyarakat Cina dalam aspek bisnes atau perniagaan :
- Rajin, jika tidak berniaga akan menjadi malas
- Jimat, jika tidak akan membazir modal
- Senyuman dengan pelanggan, jika tidak pelanggan akan lari
- Kejar masa, jika tidak peluang akan diambil orang
- Harga berpatutan, sekiranya tidak mungkin akan menimbulkan pergaduhan
- Membenarkan hutang hanya dengan orang yang dikenali, jika tidak modal akan hilang
- Semak akaun setiap hari untuk pastikan modal bagi hari esokKetujuh-tujuh ini juga merupakan peribahasa masyarakat Cina tentang perniagaan dan bisnes. Sekiranya kita meneliti ketujuh-tujuh aspek ini, dapat disimpulkan bahawa sikap menjadi kunci utama kejayaan mereka dalam perniagaan. Sikap yang baik, tekun dan gigih merupakan asas kepada rahsia kejayaan mereka selama ini.
Perniagaan Adalah Satu Seni
Apa yang lebih menarik lagi, masyarakat Cina turut menganggap bisnes
merupakan satu seni. Memetik satu falsafah masyarakat Cina yang
berbunyi, ‘dunia perniagaan penuh dengan sepak terajangnya. Oleh itu
peniaga perlu mempersiapkan dirinya dengan seni kungfu perniagaan bagi
menghadapi sebarang bentuk serangan dan kemungkinan mendatang.’ Falsafah
ini begitu popular dalam kalangan mereka. Mereka turut menyamakan
perniagaan atau bisnes dengan seni kungfu yang digunakan untuk
mempertahankan diri. Mengapa? Dunia bisnes memerlukan kita untuk
bersedia bagi menghadapi segala rintangan dan masalah yang tidak
dijangka. Begitu juga dengan seni kungfu. Mempelajari seni kungfu adalah
bertujuan untuk mempersiapkan diri bagi menghadapi sebarang bentuk
ancaman yang mendatang. Maka, daripada sinilah timbulnya istilah seni
bisnes atau seni perniagaan bagi masyarakat Cina. Terdapat beberapa tip
penting yang membahaskan tentang seni perniagaan masyarakat Cina,
anataranya ialah :
- Seni berniaga adalah cukup halus dan tidak memadai mempelajarimya secara teori sahaja. Berniaga perlu praktikal dan menuntut seseorang supaya selalu bersikap fleksibel.
- Peniaga perlu bersikap ringan tulang, ramah serta menjadikan pelanggan sebagai saudara rapat atau sebagai seorang sahabat.
- Seseorang peniaga perlu mempunyai daya ketahanan yang tinggi, mental yang kuat dan jiwa yang teguh dengan pendirian.
Untuk
menjadi seseorang yang berjaya dalam perniagaan dan bisnes, mereka
selalunya tidak kedekut untuk mengeluarkan perbelanjaan asalkan dapat
menarik dan meyakinkan hati pelanggan. Bagi mereka, pelanggan yang akan
membantu mereka untuk mengembangkan lagi perniagaan yang sedang
diusahakan. Antara petua yang mereka selalu amalkan dalam perniagaan
adalah ‘menjadi peniaga yang mudah dipercayai, mudah berurusan dan tidak
cerewet.’ Disebabkan petua ini juga, mereka begitu gigih dan
bersungguh-sungguh untuk menarik hati pelanggan dan menjaga pelanggan
yang sedia ada dengan sebaik-baiknya. Bagi mereka juga, dalam perniagaan
perlu ada nilai-nilai kemanusiaan, elemen kebajikan dan tanggungjawab
sosial kepada masyarakat dan peniaga adalah diibaratkan seperti hamba
yang berkhidmat kepada tuannya.
Selain itu, masyarakat Cina turut menekankan beberapa ciri-ciri seorang
peniaga yang perlu ada dalam diri mereka. Bisnes atau perniagaan tidak
akan menjadi satu seni sekiranya ciri-ciri ini tidak ada dalam diri
mereka. Antara ciri-ciri tersebut adalah :
- Sabar
- Tidak mudah putus asa
- Pandai merebut peluang
- Mempunyai perhubungan awam yang baik
- Berpandangan jauh
- Berpegang pada janji
- Berupaya meyakinkan pelanggan semasa menguruskan perniagaan
- Memiliki daya tahan dan semangat juang yang tinggi
- Tidak suka menunggu kerana peluang tidak pernah menunggu mereka
Ciri-ciri
ini perlu ada dalam diri setiap peniaga yang ingin memastikan
perniagaan mereka dapat berkembang maju. Apa yang disenaraikan ini juga
adalah merupakan satu jalan yang boleh diguna pakai dalam strategi
seseorang peniaga untuk menarik lebih banyak kepercayaan dan keyakinan
para pelanggan terhadap bisnes yang dijalankan. Apabila pelanggan
semakin ramai, maka sudah tentu untung yang lebih besar juga turut
menanti.
Konsep Berniaga yang Diamalkan oleh Kaum Cina
Kaum
Cina mensasarkan matlamat dan tujuan tertentu dalam perniagaan mereka.
Bagi memastikan matlamat mereka tercapai, mereka akan saling
bantu-mambantu antara satu sama lain khususnya sesama masyarakat Cina.
Konsep perniagaan orang Cina adalah berasaskan prinsip simbiosis iaitu
mereka sebagai peniaga saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.
Contoh, sekiranya ada peniaga Cina yang menjual barangan runcit, maka
peniaga Cina yang lain akan menjual barangan basah seperti ikan, daging
dan ayam serta barangan keperluan yang lain. Mereka turut bijak
mengambil peluang dengan membuka restoran di kawasan tersebut dan akan
mendapatkan barang-barang keperluan untuk memasak daripada kedai-kedai
yang telah sedia ada di sekitar kawasan tersebut. Secara tidak langsung,
peluang yang mereka ambil ini akan menjadikan perniagaan di kawasan
tersebut berkembang kerana adanya sokongan yang kuat dalam kalangan
peniaga di kawasan tersebut. Apabila hal ini terjadi, perniagaan
masing-masing akan lebih mudah berkembang dan tidak mudah untuk gulung
tikar.
Terdapat
satu fakta menarik tentang konsep perniagaan orang Cina yang perlu kita
ketahui. Suku Hailam merupakan suku terakhir yang masuk ke Tanah Melayu
satu ketika dahulu. Apabila mereka sampai, mereka melihat banyak bidang
perniagaan yang sudah diterokai oleh suku-suku Cina yang datang lebih
awal. Maka mereka menceburkan diri dengan mengambil peluang membuka
kedai kopi yang mana ketika itu belum diterokai secara meluas oleh
suku-suku Cina yang lain. Mereka turut mempelbagaikan menu mereka dengan
memperkenalkan roti bakar dan nasi ayam Hainan. Akhirnya, perniagaan
ini kekal sehingga ke hari ini dan semakin meluas dari hari ke hari.
Dalam
satu kajian terhadap sebuah buku yang bertajuk Rahsia Bisnes Orang Cina
hasil karya Ann Wan Seng ada menyatakan bahawa masyarakat Cina tidak
memandang rendah kepada mana-mana orang yang gagal dalam perniagaan dan
mereka memandang tinggi kepada sesiapa yang hendak berusaha dan selalu
memberi galakan serta peluang kepada sesiapa yang mahu melibatkan diri
dalam perniagaan. Ini membuktikan, bahawa mereka langsung tidak mengenal
erti putus asa dan erti kegagalan dalam bisnes yang dijalankan
sebaliknya hanya memandang kehadapan tanpa menoleh lagi kebelakang. Maka
tidak hairanlah pada hari ini kita dapat melihat lapangan perniagaan di
negara kita majoriti besar dikuasai oleh masyarakat Cina.
Tokoh Usahawan Cina di Malaysia
1.0 Robert Kuok
Di
negara kita, terdapat ramai tokoh-tokoh bisnes yang majoritinya terdiri
daripada masyarakat Cina. Jumlah mereka mungkin boleh mencecah sehingga
ratusan atau ribuan orang. Antara tokoh bisnes daripada kaum Cina yang
terkenal di Malaysia ialah Robert Kuok merupakan seorang tokoh peniaga
daripada masyarakat Cina yang lahir di Johor Bahru pada 6 Oktober 1923
dan memiliki anak seramai 8 orang. Beliau juga merupakan antara jutawan
yang memiliki aset berbilion ringgit hasil daripada usaha gigihnya
membangunkan perusahaan gula di Malaysia. Beliau juga turut diberi
gelaran ‘Raja Gula Asia’. Beliau sangat bijak mengambil peluang kerana
mampu menjana keuntungan yang besar hanya dengan menghasilkan
pengeluaran gula untuk negara.
Selain itu, beliau turut menjawat jawatan sebagai Pengerusi Shangri-La
Hotel dan Resort Chain. Apa yang dapat disimpulkan, beliau tidak
mengecapi kejayaan seperti yang beliau miliki pada hari ini dengan
mudah. Banyak pengorbanan dan modal yang perlu dikeluarkan untuk beliau
membangunkan perusahaan gula sehingga boleh bertahan sampai ke hari ini.
Nama beliau juga turut tersenarai antara individu terkaya di rantau
Asia.
2.0 Mendiang Lim Goh Tong
Mendiang
Lim Goh Tong yang merupakan seorang usahawan Tionghua terkaya di
Malaysia dan Asia pada tahun 2005 sehingga beliau meniggal dunia. Beliau
memiliki aset berjumlah sehingga 421.60 bilion ringgit Malaysia. Beliau
juga merupakan Pengasas dan Prseiden seumur hidup kumpulan Genting.
Selain memiliki hotel, beliau turut mempunyai kasino yang dikunjungi 14
juta orang dalam setahun serta memiliki aset-aset mewah yang lain. Dalam
satu catatan sejarah menyatakan bahawa beliau datang ke Malaysia dari
Fujian China ketika berumur 19 tahun dan hanya membawa wang berjumlah
RM175 sebelum berkerja dan membina syarikat sendiri iaitu Kien Huat.
Usaha
gigih beliau dan idea yang kreatif telah membuatkan beliau berhasrat
untuk mendirikan Genting sebagai sebuah tempat perlancongan di Malaysia.
Hasilnya, Genting Highlands masih menjadi tumpuan pelancong dari serata
dunia walaupun kini beliau telah pergi selama-lamanya.
Kedua-dua
tokoh ini merupakan antara contoh usahawan masyarakat Cina yang berjaya
membina empayar perniagaan yang begitu berpengaruh selain membuktikan
pada semua bahawa setiap kejayaan yang ingin dikecapi perlu melalui
usaha yang gigih tanpa mengenal erti putus asa. Sememangnya
peniaga-peniaga atau usahawan-usahawan Cina mempunyai taktik dan
startegi tersendiri. Namun semua itu dilihat sebagai satu seni dalam
perniagaan. Etika masyarakat Cina juga turut membenarkan penggunaan
startegi masing-masing asalkan tidak mendatangkan kemudaratan kepada
peniaga dan pelanggan. Sebaik-baiknya biarlah strategi tersebut
mendatangkan keuntungan kepada kedua-dua belah pihak. Pendek kata,
peniaga-peniaga Cina mempunyai daya kreativiti yang tinggi selain bijak
mencuri peluang yang ada dihadapan mata. Peluang akan digunakan dengan
sebaik-baiknya bagi memastikan keuntungan yang besar boleh dicapai dan
kejayaan hanya akan diperoleh sekiranya mereka mempunyai sikap yang
rajin, tekun dan tidak mudah mengalah sekiranya menghadapi kegagalan.
Maka, wajar bagi msyarakat lain di negara ini untuk mencontohi sikap
kaum Cina dalam usaha mereka menjalankan perniagaan
sumber: http://www.usahawan.com/strategi-bisnes/rahsia-bisnes-orang-cina.html
sumber: http://www.usahawan.com/strategi-bisnes/rahsia-bisnes-orang-cina.html
No comments:
Post a Comment